Wereldberoemd. Design. Minimalistisch. Hipsterproof. Zomaar een paar steekwoorden over het merk Marjolein Delhaas. Maar het mooiste is natuurlijk dat grafisch ontwerpster Marjolein uit Rotterdam komt. Haar studio in Rotterdam Noord heeft. En al jarenlang succesvol ondernemer is.
Naast haar werk voor opdrachtgevers, ontwerpt zij notebooks, planners en kalenders. Bovendien timmert de Nederlandse designer internationaal flink aan de weg.
Benieuwd naar de persoon achter het Rotterdamse merk, ging ik op onderzoek en stelde ik haar vragen. En onthulde ze al iets van nieuwe plannen.
* Check deze winactie voor een prachtige agenda 2019 van Marjolein Delhaas. Je maakt kans tot en met zondag 2 december 2018.*
Marjolein Delhaas & Rotterdam.
Ze groeide op in een van de jaren ’80 nieuwbouwwijken in Rotterdam. ‘Niet echt inspirerend’, laat ze weten. Als kind vond ze het heerlijk om met haar vader mee ‘uit’ naar het centrum te gaan. Rotterdam verruilen voor een andere stad in Nederland? Nee, dat zal ze niet snel doen.
‘Het contrastrijke van de stad is wat ik in mezelf herken. Ik voel me er thuis’.
Met haar gezin woont ze aan de rand van het centrum. Het stadse leven aan de ene kant en een stukje natuur in Kralingen aan de andere kant.
Als ontwerpster heeft ze een minimalistische stijl, strakke typografie en praktische vormgeving als signature. Toch zegt ze dat ze enorm chaotisch kan zijn. Maar ook dat ordenen rust brengt in de chaos.
‘Het heeft iets meditatiefs, net als doosjes vouwen en producten inpakken voor verzending. Heb ik nodig op zijn tijd.’
Wat inspireert jou als creatief?
‘Wanneer iets me raakt, iets in me losmaakt. Bepaalde kleurcombinaties, een mooi papiertje, het gevoel van een bepaald materiaal. Of iets wat iemand zegt, patronen en geluiden; eigenlijk kan het van alles zijn. Het is meer de manier hoe het tot je komt, hoe je iets ziet of ervaart.’
Ontwerpen & ondernemen.
Het bedrijf Marjolein Delhaas bestaat inmiddels 11 jaar. Ze begon met grafisch ontwerpen voor opdrachtgevers en voegde daar later de succesvolle agenda’s aan toe. Als ondernemer heeft ze de voor haar ideale combinatie gevonden in het werken in opdracht én het ontwerpen van eigen producten.
Altijd al ondernemer willen worden?
‘Zodra ik wist dat ik ontwerper wilde worden, wist ik ook dat ik dat mijn eigen bedrijf wilde, maar wanneer had geen haast. Ik probeer dingen zo min mogelijk te forceren.’
De ondernemerstips van Marjolein zijn heel basic en minimalistisch:
- Je hart volgen, niet alleen maar kijken naar de jaarcijfers, alleen maar willen groeien of doen wat andere mensen van je verlangen.
- Klein blijven en trouw aan je principes blijven is misschien veel moeilijker. Dat je in opdracht werkt, wil niet zeggen dat je jouw expertise, inzicht of kwaliteiten moet negeren.
- Eigenwijs blijven, een beetje tegen de stroming in gaan is best fijn. Het hoeft niet altijd comfortabel te zijn.
Wereldberoemd. Hipsterproof
Vooruit, dan nu meer over de wereldberoemde status. Of de internationale bekendheid van de Rotterdamse. Het zit zo.
Op Instagram volg ik al lang Sunday Suppers voor de verleidelijke foodfoto’s van gerechten die bijna te mooi om te eten zijn. Toen ik voorjaar 2017 opeens deze foto zag ter aankondiging van hun kookboek Simple Fare.
En een maand later zag ik daar foto’s van een pop-up shop. Meteen viel de tag naar de designer op. Guess who?
Mrs Delhaas.
En zo zijn er meer bijzondere internationale opdrachten. Die komen vooral binnen door het succes van haar agenda’s. Social media en blogs zorgen voor internationale aandacht waardoor de planners inmiddels wereldwijd verkocht en geleverd worden.
Vervolgens wordt ze benaderd voor opdrachten, custom made producten of een grafisch project.
De hipsterproof agenda blijkt een must have onder stylish influencers. Check #marjoleindelhaas om te zien wat dat oplevert.
Een tipje van de sluier over nieuwe plannen ?
Internationaal komt er een samenwerking met ILĀ, de online shop (vol prachtig design voor keuken en interieur) van Sunday Suppers. Daarnaast werkt ze aan een Scandinavische samenwerking en werd ze laatst benaderd door een bedrijf in Londen.
‘Of het allemaal doorgaat weet ik niet, maar ontzettend leuk is het wel’, zegt ze daarover.
Voor het merk Marjolein Delhaas zijn er genoeg ideeën en plannen om over na te denken. De 10e editie van de agenda (voor 2019) verschijnt dit jaar en dan kunnen we iets bijzonders verwachten.
Ik claim bij deze een planner, want ik vrees dat ik er rond de herfst (nog) niet aan denk. Vorig jaar was het roze fluwelen exemplaar, al in oktober uitverkocht.
Beeld homepage: Marjolein Delhaas X Objet Trouvé; Fotografie voor Objet Adoré, kleding: Objet Trouvé, Fotograaf: Anna Ciolina Beelden daaronder via Marjolein Delhaas en Sunday Suppers.
Geef een reactie